
Pojęcie "Grafik Komputerowy" kryje w sobie wiele ścieżek, dzięki czemu "grafik grafikowi nierówny". Jeśli chcesz zostać Grafikiem Komputerowym, warto przyjrzeć się, jakie drogi rozwoju ma do zaoferowania ta branża?
Poniżej krótka charakterystyka kilku przykładowych dróg:

- grafik 2D - jest to prawdopodobnie najbardziej uniwersalny (elastyczny) ze sposobów na bycie grafikiem, mający wiele zastosowań; projektujesz grafikę dwuwymiarową, możesz specjalizować się np. w retuszu fotografii (np. zdjęcia produktowe, portrety...), grafice reklamowej, itd.; używasz programów takich, jak np. Adobe Photoshop, Corel PhotoPaint, czy GIMP,
- ilustrator - atrakcyjna "nisza" w profesji grafika, łącząca zdolności rysownicze które już posiadasz - z komputerową obróbką; tworzysz ilustracje do czegokolwiek (np. do gier, okładek książek, artykułów...) - zwykle używasz tzw. tabletu (urządzenie za pomocą którego możesz rysować na komputerze), możesz też posiłkować się skanerem (jeśli wykonujesz początkowe szkice odręcznie, aby następnie obrabiać je w programie graficznym); prawdopodobnie będziesz używał programów takich, jak Adobe Illustrator, Corel Draw, czy Corel Painter,
- projektant layaout'ów - specyfika tej drogi polega na tym, iż Twoje projekty mają zwykle jedno zastosowanie: projektujesz szaty graficzne stron internetowych, zwykle w programie Adobe Photoshop, Corel PhotoPaint, czy GIMP; dzięki sprecyzowanemu przeznaczeniu projektów ta droga wymaga znacznie mniej wiedzy do opanowania, jest też branżą dość "na czasie",
- grafik i/lub operator DTP - specjalizujesz się w składzie projektów typu czasopisma, książki, itd. (np. w programie Adobe InDesign), możesz też przygotowywać różne projekty do druku; zdobywasz wiedzę ściśle związaną z różnorodnymi maszynami i urządzeniami, realizującymi projekty graficzne od strony fizycznej (np. tzw. plotery, czy inne wielkoformatowe drukarki), uczysz się o technikach druku, farbach, i innych specjalistycznych rzeczach; możesz też zajmować się obsługą tych urządzeń,
- grafik 3D - projektujesz grafikę trójwymiarową, zwykle w programach typu 3DStudioMax; jest to najlepiej płatna (lub jedna z najlepiej płatnych) specjalizacja w grafice komputerowej (szczególnie jeśli połączyć ją z animacją, czy filmem),
- grafik CAD - częściowo przypomina projektowanie 3D, przy czym więcej tu rysunku technicznego, precyzji i matematyki; projektujesz na siatkach (tzw. rzutach), jak również w trójwymiarze; używasz programów typu AutoCAD i inne (zwykle ze skrótem "CAD" w nazwie),
- projektant opakowań - projektujesz w dwóch wymiarach, na odpowiednio przygotowanym szablonie, z którego po złożeniu powinno powstać trójwymiarowe opakowanie,
- grafik (animator) Flash - projektujesz animacje, zwykle w technologii Flash (np. w programie Adobe Flash) - wykorzystywane zwykle na stronach internetowych, czasem też na billboardach wyświetlających ruchowe reklamy;
Warto wiedzieć:
Poszczególne specjalizacje (drogi rozwoju w grafice komputerowej) zwykle łączą się ze sobą, miejscami przeplatając. Przykładowo jako projektant layout'ów znajomość grafiki wektorowej i/lub trójwymiarowej będzie zawsze Twoim dodatkowym atutem, zapewniając szersze możliwości. Za to umiejętność pracy z grafiką bitmapową z jednej, a wektorową z drugiej strony bardzo przydaje się w każdej z dróg, jakie możesz obrać. Nie wspominając już o tak elementarnych atutach, jak wyczucie kompozycji, czy koloru, wyobraźnia, kreatywność. Stąd obranie przez Ciebie jakiejkolwiek drogi zwykle dość ułatwi Tobie przełączenie się na inną, jeśli w przyszłości poczujesz taką potrzebę.
Mała porada na początek: bądź Sobą :) . Podczas nauki zwykle będziesz stykał(a) się z projektami innych osób, których styl często zlewa się w tzw. "trendy". Możesz nauczyć się je odtwarzać, możesz też odkryć Własny talent, który wytyczy nowe trendy dla innych. Aby móc to osiągnąć, często pamiętaj o projektowaniu w jak największym stopniu wedle Własnej woli, Własnego uznania, wedle tego co podszeptuje Ci Twoja Własna wyobraźnia, co Sam masz ochotę zrobić.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz